S rostoucím povědomím o životním prostředí hledá stále více lidí způsoby, jak snížit svůj dopad na planetu. Jedním ze způsobů je přechod na ekologičtější pohonné hmoty.
Na trhu jsou kromě benzínu a nafty k dispozici alternativní paliva pro automobily, přičemž každé z nich má své výhody a nevýhody. V tomto příspěvku se podíváme na některé z nejoblíbenějších alternativních paliv pro automobily a zjistíme, jak si stojí v porovnání s ostatními.
Benzín je dostupný, ale některé alternativy mohou být levnější a šetrnější k životnímu prostředí
Benzín je sice nejrozšířenějším palivem pro automobily a další vozidla, ale naštěstí existuje mnoho alternativ, které mohou být úspornější jak pro peněženku, tak pro životní prostředí.
Elektromobily jsou sice pro někoho finančně neúnosné, ale pokud jsou v blízkosti dobíjecí stanice, nabízejí levný a ekologický způsob dopravy.
Bioplyn, etanol a vodík jsou také potenciálními možnostmi, ale jen pro ty, kteří k nim mají přístup. Poskytují možnost šetrnou k životnímu prostředí, která vám může dlouhodobě ušetřit peníze.
Spotřebitelé by měli před konečným rozhodnutím o nejvhodnějším palivovém řešení pro svou oblast prozkoumat možnosti, které jsou v dané oblasti k dispozici.
Elektromobily
Auta na elektrický pohon jsou oblíbenou ekologickou volbou pro ty, kteří chtějí snížit svou uhlíkovou stopu a přejít na udržitelnější životní styl. Mezi hlavní výhody elektromobilů patří nižší provozní náklady, nulové emise a možnost pohonu z obnovitelných zdrojů energie, tedy třeba z vlastní fotovoltaiky, kterou máte doma.
Je však třeba vzít v úvahu i některé nevýhody, jako jsou vysoké pořizovací náklady, omezený dojezd, pomalé nabíjení a stále ještě nedostatečná infrastruktura dobíjecích stanic. Pokud se například chystáte autem do Chorvatska, nekazte si nervy tím, že polovinu dovolené budete hledat nabíječky a druhou polovinu času na nich budete sedět a čekat.
Ačkoli elektromobily nemusí být kvůli těmto nevýhodám vhodné pro každého, pro mnohé představují dostupný způsob, jak se zapojit do ekologické dopravy a snížit dopad na životní prostředí v městských oblastech.
LPG (zkapalněný ropný plyn)
LPG neboli zkapalněný ropný plyn nebo také propan butan má oproti běžným zdrojům energie mnoho výhod. Je to palivo s čistším spalováním a vyrábí se ze směsi plynných uhlovodíků, které pocházejí z fosilních paliv, jako je zemní plyn a ropa.
LPG má méně emisí škodlivých pro životní prostředí než benzin nebo nafta a při použití LPG k pohonu automobilů může výrazně snížit úroveň znečištění ovzduší. Kromě toho se ve městech po celém světě stále častěji objevují čerpací stanice na LPG, což z něj činí snadno dostupný alternativní zdroj paliva.
LPG pohon má bohužel i své nevýhody, protože obvykle vyžaduje investici na přestavbu auta na LPG, v autě zabírá prostor skladovací nádrž a ještě s ním nemůžete parkovat v podzemních garážích.
Využívání auta na LPG však přináší spotřebitelům obrovské ekonomické výhody, protože jeho cena je obvykle mnohem nižší než u jiných paliv pro dopravu.
CNG (stlačený zemní plyn)
Stlačený zemní plyn (CNG) je atraktivním zdrojem energie pro užitková i osobní vozidla. Ve srovnání s jinými tradičnějšími benzinovými palivy produkuje CNG při spalování výrazně méně škodlivých emisí, což vede k nižší míře znečištění ovzduší.
Kromě toho je relativně levný a lze jej získávat z domácích zdrojů, protože se získává z ložisek zemního plynu. Stlačený zemní plyn CNG má bohužel i své nevýhody, protože obvykle vyžaduje investici na přestavbu auta, má nižší dojezd ve srovnání s tradičními možnostmi paliva a vyžaduje další skladovací nádrže, které zatěžují nosnost vozidla.
Ani stanice na doplňování paliva nejsou pro CNG příliš rozšířené. Nicméně pro ty, kteří oceňují ekologické výhody čistších emisí, se auta na CNG stávají stále oblíbenější volbou.
Vodíkový pohon
Auta na vodíková pohon dělají v automobilovém průmyslu vlny. Nutno tedy také říct, že už dlouho a stále se nedaří tento pohon masově zapojit.
Auto na vodík funguje tak, že klasicky naplníte nádrž na čerpací stanici vodíkem. Z něj vytvořená energie se ukládá do baterie podobně jako v elektromobilu a auto tak jede "na baterky". Provoz je zcela tichý, s nulovými emisemi a jediný odpadní prvek je voda.
Problém nastává u samotné výroby a transportu vodíku, který v žádném případě bezemisní není, naopak je výroba energeticky hodně náročná. Dokud se tedy tento oříšek nepodaří rozlousknout, je vodík palivem spíše daleké než blízké budoucnosti.
Bionafta z rostlinných olejů
Bionafta je obnovitelný zdroj paliva, který lze vyrobit z rostlinných olejů (nejen z řepky). Bionafta obsahuje méně škodlivin než běžná nafta, ale podle Transport&Environment jsou emise z vývoje, výroby a spotřeby bionafty vyšší než u fosilní nafty. Při výrobě bionafty z řepky vzniká o 20 % více emisí, zatímco při výrobě sójového a palmového oleje je množství emisí dvojnásobné, resp. trojnásobné oproti emisím z fosilních dieselů.
Mezi nevýhody bionafty také patří její nižší energetický obsah ve srovnání s běžnou naftou. Bionafta má potíže se vznícením v chladnějším podnebí bez speciálních přísad, což ji může v našich klimatických podmínkách dokonce prodražit.
Hybridní automobily využívají kombinaci paliv
Hybridní automobily způsobily díky své inovativní konstrukci revoluci v automobilovém průmyslu. Za hybridní automobil se dá považovat každý, který kombinuje tradiční palivo ze spalovacího motoru a alternativní palivo, které je levnější a ekologičtější, ať už se jedná o kombinaci benzínu a elektromotoru, nebo třeba nafty a příměsi LPG.
Kombinace paliv umožňuje dosáhnout vyšší účinnosti, což řidičům pomáhá šetřit peníze a z dlouhodobého hlediska činí naši planetu čistší. Ať už pro osobní nebo průmyslové použití, hybridní automobily jsou oblíbenou volbou pro ty, kteří chtějí nižší emise a zároveň se nemohou spoléhat na nízký dojezd nebo chybějící čerpací stanice.
Je zřejmé, že automobilový průmysl se neustále vyvíjí, protože na trh přicházejí nové zdroje paliv, které řidičům umožňují najít způsob, jak svá vozidla pohánět efektivněji. Snad se brzy dočkáme v běžném provozu i auta na solární pohon.






Zpět na seznam článků