Jízda sportovním vozem je tím, o čem mnoho z nás dlouhé roky jenom sní, než se jim povede sen realizovat. Sportovní vozy nejenže patří k těm dražším - ale pokud máme rodinu, je nutné pořídit ještě i běžné auto. O to větším pokladem nám pak naše sportovní auto je. A snažíme se jej co nejvíce chránit. Jedním z důležitých prvků ochrany je i maximalizace soustředění při „ostřejší“ jízdě. Ve velkém nám s tím dokáže pomoci koncentrátor kyslíku. Už jste se s ním potkali?
Ztráta pozornosti a následná havárie? Z povinného ručení nedostanete nic
Povinné ručení musíme mít sjednáno pro každé auto, od nějž máme registrační značky. Je přitom fuk, zda s ním jezdíme či nikoliv. Dokud je auto nahlášeno v registru vozidel jako naše a SPZ nejsou ani odloženy v depozitu, musíme platit povinné ručení.
Než budete sjednávat povinné pojištění na další sezonu, vždycky omrkněte srovnání povinného ručení, abyste vybrali nejen to nejlevnější, ale také tu variantu, která nabízí nejlepší podmínky právě pro vaše potřeby.
Havarijní pojištění je pro sportovní vozy poměrně drahé, a tak se většina řidičů spoléhá jen na povinné ručení, s několika připojištěními. Jenže pokud je vina v havárii naše, z našeho povinného ručení nedostaneme vlastně skoro nic. Pokud by došlo k bouračce vinou jiného řidiče, odškodnění by šlo směrem k nám, a to z jeho povinného ručení.
Kyslík zvyšuje soustředění a omezuje ospalost i při delších trasách
Pojďme se podívat, jak si zvýšit pravděpodobnost, že neztratíme pozornost při řízení ani po delší době strávené za volantem. Jednou z velmi účinných metod je navýšení hladiny kyslíku v prostoru kabiny vozu. Kyslík je totiž přímým „palivem“ pro mozek a dokáže jej udržovat v mnohem vyšším stavu bdělosti.
Jistě jste si již mnohokrát všimli, že ve vydýchaném vzduchu se cítíte ospalí - a to jediné, co právě nechcete dělat, je soustředit se. Jen zíváte a přivíráte oči. Je to samozřejmě způsobeno nižší koncentrací kyslíku v místnosti a vyšší koncentrací oxidu uhličitého, který brání okysličování krve, a tím i mozku.
Co je koncentrátor kyslíku a jak funguje?
Proti stavu ospalosti a únavě se dá snadno využít právě kyslík. Do auta si můžeme pořídit tzv. koncentrátor kyslíku. Ten se používá i jako zdravotnický prostředek v domácnostech, nicméně byl již přizpůsoben i pro provoz (nejen) v autě. Díky koncentrátoru může osádka vozu dýchat zvlhčený vzduch obohacený kyslíkem O2.
Běžná koncentrace kyslíku ve volném ovzduší se pohybuje okolo 21 %. Ve vydýchaných prostorách klesá. Ale koncentrátory dokáží zvýšit hladinu tohoto, pro mozek tak důležitého plynu, dokonce až na 90 %. Tento přístroj pracuje na principu PSA technologie (Pressure Swing Adsorpe). Co to znamená? Nic jiného než to, že nasává vzduch z okolního ovzduší a generuje anionty.
V mnoha studiích již bylo prokázáno, že takto vytvoření anionty „napomáhají obnově buněk, odstraňují únavu stres a depresi, zvyšují aktivitu mozku a tím zlepšují soustředění a zrychlují reakce“, jak uvádí jeden z výrobců koncentrátorů určených do auta. Průtok vzduchu koncentrátorem se dokonce dá digitálně řídit - nastavit si řidič může 1 - 2 - 3 - 4 - 5 litrů za minutu.
Zařízení bývají svou velikostí přizpůsobena právě prostoru auta. Nebývají těžší než 6 - 7 kg, jejich rozměry se vejdou do cirka 30 cm (š x v x h). Napájejí se 12V / 90W, takže se připojují do pevně zabudované autokoncovky.
Dá se koncentrátor kyslíku využít i jinak?
Koncentrátory lze samozřejmě využít i doma. Mívají přibalen adaptér do klasické elektrické zásuvky (230V / 12V / 5A). Aby se lépe přenášely, nechybí ani speciální brašna. V domácím prostředí se využívá pro kyslíkovou terapii. A lidé, kteří terapii vyžadují ze zdravotních důvodů, mohou díky koncentrátorům uzpůsobeným do vozu i nadále bezpečně řídit.
Podívejte se, jak vybrat domácí kyslíkový koncentrátor.
Bezpečnější jízda? Geometrie kol na ni má velký vliv!
Pozornost řidiče má na bezpečnost jízdy ohromný vliv. Ale vždycky je nutné sledovat i další parametry vozu. K těm nejdůležitějším patří správná geometrie kol. Připravili jsme pro vás článek, ve kterém vám ukážeme, proč se nevyplatí podcenit nastavení a pravidelná kontrola geometrie kol.