Brzdový systém je jednou z nejzásadnějších součástí každého vozidla, bez níž by byl provoz nemyslitelný. Zajišťuje, že vůz může zpomalit a následně účinně a spolehlivě zastavit. Stejně tak je nepostradatelný pro udržení zaparkovaného vozidla na místě, aby se samovolně nerozjelo.
Proto je důležité jednotlivé prvky pravidelně a důkladně kontrolovat. Dnes bychom vám rádi představili dva takové prvky: brzdové kotouče a brzdové destičky.
Jak fungují?
Princip funkčnosti kotoučové brzdy je poměrně jednoduchý. Při sešlápnutí brzdového pedálu se posune píst, který uvede do pohybu hydraulickou kapalinu, a tím přenese brzdový signál na všechna čtyři kola současně. Hydraulika se pak postará o to, aby se brzdové destičky pevně přitiskly k brzdovému kotouči. Ten je totiž připojen k náboji kola, a tím i ke kolu jako takovému, čímž vozidlo ztrácí rychlost. Pokud jsou brzdové kotouče staré, ohnuté či zrezivělé nebo pokud jsou brzdové destičky opotřebované, může to mít různé následky. Auto může například nerovnoměrně brzdit a vy budete muset volantem udržovat směr. Je však také možné, že brzdný výkon výrazně poklesne a do úplného zastavení budete muset ujet mnohem delší vzdálenost. Je samozřejmé, že to pro vás může být velmi nebezpečné.
Jak poznám opotřebené součásti?
Stejně jako u mnoha jiných autodílů a jak již bylo uvedeno výše, první známky opotřebení brzdových kotoučů a destiček lze zjistit již za běžné jízdy. Podivné zvuky - například skřípání nebo vrzání - při sešlápnutí brzdového pedálu často signalizují brzdové destičky, jejichž životnost se chýlí ke konci. Ještě zřetelnější je však spolehlivost samotného brzdění: Pokud během jízdy zaznamenáte sebemenší změnu v chování brzd, je vždy na místě pojmout podezření a zkontrolovat celý brzdový systém.
Jistotu však získáte pouze vizuální prohlídkou. Za tímto účelem zkontrolujte, zda kotouč nevykazuje známky opotřebení, jako jsou například promáčkliny, rýhy nebo rez. U brzdových destiček hraje rozhodující roli rovnoměrná tloušťka třecího materiálu. Ty bývají vyrobeny z speciálních směsí a mohou se skládat z kaučuku, různých kovů anebo kombinace jiných látek. Obecně platí, že jejich tloušťka by neměla být menší než jeden centimetr.
Moderní vozidla jsou navíc vybavena příslušnou kontrolkou pro brzdový systém jako celek nebo zvlášť pro stav brzdových destiček. Rozsvítí se, když jeden z obou systémů nefunguje správně nebo vykazuje nějakou závadu. Nicméně se nikdy nesmíte spoléhat pouze na přístrojovou desku, protože i ta nejvyspělejší technologie může pochybit a selhat. Přesto i kontrolky mohou být užitečnou pomůckou v každodenním životě.
Další informace o svém modelu najdete jako vždy v příručce k vozidlu. Pokud máte pochybnosti o svých brzdách nebo když navzdory dobrému vnějšímu vzhledu nefungují spolehlivě, neměli byste váhat a neprodleně vyhledat servis.
Jak je vyměnit a jak pravidelně?
Vzhledem k tomu, že každý řidič má jiný styl jízdy a kvalita brzdových komponent se mnohdy liší, nelze přesně stanovit, jak často byste je měli vyměňovat. Jisté však je, že je nutná pravidelná a náležitá údržba. Proto doporučujeme, abyste je alespoň jednou za sezónu, spolu s výměnou pneumatik, pečlivě zkontrolovali. V závislosti na výrobci a povětrnostních podmínkách může kotouč vydržet 30 000 až 100 000 kilometrů, pro brzdové destičky obecně platí nižší čísla a měly by se prohlížet v kratších intervalech, aby se zajistil jejich bezvadný stav. V konečném důsledku ovšem záleží na osobní důkladnosti a péči.
Bez ohledu na to, kterou z obou součástek chcete vyměnit, je třeba vůz nejprve řádně a bezpečně nadzvednout. Poté můžete první kolo demontovat pomocí křížového klíče. Tímto byste měli získat přímý přístup k brzdovému třmenu, který je rovněž nutné odstranit. Pro tento účel páčidlem sejměte případné kryty, abyste se dostali k upevňovacím šroubům. Teprve nyní můžete opatrně vyjmout brzdový třmen a rovnou jej musíte zajistit, aby nezůstal viset na brzdovém lanku. Lze jej například přivázat ke karoserii pomocí drátu. Poté vyjměte staré brzdové destičky.
Chcete-li vyměnit kotouč, odstraňte nejprve svorky brzdového třmenu a poté vyšroubujte upevňovací šroub brzdového kotouče. Nyní lze kotouč vyjmout z držáku.
Hned zatím však nelze umístit nové díly. Ještě předtím je zapotřebí důkladně očistit náboj kola i dosedací plochy brzdového třmenu a odstranit případnou rez. Nezapomeňte použít drátěný kartáč a pár hadrů. Samozřejmě je nezbytné z celé této oblasti odstranit i jiné nečistoty, abyste zajistili plnou funkčnost a dlouhou životnost nových součástek. Po vyčištění prvků je ošetřete speciálním mazivem na brzdy - dobře jej vetřete. Teprve po těchto krocích můžete namontovat nové brzdové destičky a nový brzdový kotouč.
Ujistěte se, že všechny nové díly dokonale zapadají a nesklouzávají, a poté v opačném pořadí znovu namontujte všechny dříve demontované komponenty. Tento postup je třeba opakovat i u všech ostatních kol, protože brzdové kotouče a destičky se vždy vyměňují společně, nikoli jednotlivě, aby byla zajištěna rovnoměrná brzdná síla.
Zpět na seznam článků