Kompresor je zařízení, které nám poskytuje stlačený vzduch abychom si mohli dofouknout pneumatiky, anebo jej třeba používat k provozu pneumatického nářadí různého typu. Využití naleznou kompresory jak ve sklepě rodinného domu, stejně jako v profesionálních autodílnách. Jaké konkrétní typy kompresorů ale existují? Jaké jsou jejich výhody a nevýhody?
Kompresory pístové a šroubové
Kompresory lze dělit podle různých kritérií. Tím základním je samozřejmě dělení podle způsobu tlakování. Z tohoto pohledu rozlišujeme kompresory pístové a šroubové. Ty šroubové, u kterých je vzduch stlačován mezi zuby šroubu, dokážou pracovat kontinuálně, tzn. bez nepříjemných rázů. Ty jsou pro některé aplikace nepřípustné. Možnost fungování v nepřetržitém provozu a schopnost dosahování vysokých výkonů dělají ze šroubových kompresorů první volbu provozovatelů profesionálních provozů, autodílen apod.
Zatímco jsou tedy šroubové kompresory určeny pro profesionální využití, na občasné domácí nafukování míče nebo kola samozřejmě postačí levnější a jednodušší kompresory pístové. I tak je ale v případě, že kompresor využíváte v kombinaci s pneumatickým nářadím. V takovém případě je třeba umět posoudit potřebnou velikost sacího výkonu coby nejdůležitějšího technického parametru kompresoru.
Sací výkon a další možnosti při výběru kompresoru
Pokud má kompresor vykonávat práci náročnější než jen nafukování kopacích míčů, jeho sací výkon by se měl pohybovat alespoň kolem 100 l. Pro náročnější aplikace by měl být ještě vyšší, nejlépe pokud bude sací výkon kolem 200 l. Kompresor pro tyto aplikace by měl také disponovat tlakovou nádobou s objemem minimálně 20 l.
Vybírat lze také podle toho, zda kompresory používají jako mazivo olej, či zda fungují jako bezolejové. Jejich výhodou je možnost využít je např. pro čepování piva stejně jako nenáročná údržba, nevýhodou naopak kratší životnost.
Dalším parametrem je napájení, to může být buď klasické, z 230 V elektrické zásuvky. Kromě toho ale existují i kompresory, které je možné připojit k 12 V zásuvce v autě. Není ale překvapením, že se jedná o zařízení s nižším výkonem, která jsou většinou využívána jako pohotovostní v autě apod.
Zdroj obrázku: Nakornthai / Shutterstock.com
Zpět na seznam článků